søndag 8. januar 2012

Dumplings / Mandu

I kina heter de dumplings og i Korea heter de mandu. Jeg syns i hvertfall at de smaker stort sett det samme, altså veldig godt. Mandu er bare fyll i pastalignene puter. Siste dagen hjemme før ferien sluttet lagde jeg dette, etter ønske fra min mor, fordi hun også syns det er veldig godt. Forholdene mellom ingrediensene er sånn ca bare, liker du noe, så ta mer av de, liker du det ikke kan du ta mindre.

Tid: ca 1,5 timer

Ingredienser:
Mandu-skin:
  • Mel (jeg brukte Dumplingmel, men vanlig mel fungerer også) 

  • Vann


  • Fyll:
  • ca 100g kjøttdeig

  • en kvart pakke Tofu. Både Ica og invandrerbutikker har tofu

  • 1 fedd hvitløk

  • en halv løk

  • salt og pepper

  • soyasaus

  • Soyaolje


  • Det første du må gjøre er å lage manduskin, altså det fyllet skal være i. Du blander mel og vann og kanskje litt salt hvis du ønsker til du får en passe tykk røre. Den skal være så tykk at du kan jobbe med deigen etterpå, så ca lik som bolledeig i konsistens.
    Deretter lar du dette stå mens du kutter opp grønnsaker.

    Bland grønnsaker, krydder og kjøtt i en bolle sammen med ca en spisskje soyaolje (eller annen olje)og en halv spisskje soyasaus. Du kan gjerne blande i andre grønnsaker også. Tofuen bør du mose og prøve å få ut litt vann ifra, før du blande den med resten. Og dermed har du fyllet klart.

    Ta så ut deigen og form små baller, som du deretter klemmer flate. De må være ganske tynne, men blir de for tynne så går de i stykker under koking. Putt så en liten mengde fyll i midten, ta vann på kantene, og brett den ene siden over.
    Klem godt igjen. Og dermed har du en ferdig mandu. Når du har gjort dette med resten skal de kokes eller dampes. Jeg har ikke utstyr til å dampe de, så jeg bare kokte de. Jeg kokte mine i to omganger for å gjøre det lettere så de ikke skulle sitte sammen. Du plasserer de enkelt og greit bare i en kjelde med kokende vann, og venter i ca fem minutter. Da bør de flyte opp, noe som er et tegn på at de er ferdige.


    Du kan spise de nå, eller så kan du steke de etterpå for å få de til å smake enda bedre.

    Serveres så med soyasaus til å dyppe i.

    2 kommentarer:

    1. Dette var meget bra. Leif og Jorun

      SvarSlett
    2. En og en halv time? Dette tar jo en halvtime, MAKS.

      SvarSlett