søndag 30. desember 2012

Frityrstekt kylling med saus (Yangnyeom tongdak)

Jeg husker veldig godt første gang jeg smakte denne retten i Korea. Sausen var sterkere enn jeg var vant til, og mens alle andre syns det smakte godt ble jeg rød i fjestet og drakk så mye vann som mulig. Når jeg lager dette selv har jeg derfor bare sausen vedsiden av, så jeg selv kan velge hvor mye jeg vil ha på!






Ingredienser: 
Kylling (enten kyllingfilet (ca 1 stykk) eller kyllinglår)
Potetmel (3 Spiseskjeer)
Mel (2 spiseskjeer)
Rismel (2 spiseskjeer - Kan kjøpes på utenlandske butikker)
Egg
Bakepulver
Salt og pepper
Olje til frityrsteking

Saus:
Koreansk "Hot Pepper saus". (fåes i rød boks på utenlandske butikker)
Sojasaus
Ketchup
Hvitløk
Sirup
Eddik



Kutt kyllingfilet i passe biter (litt større enn vanlige biter) og skyll de i kaldt vann.
Ha kyllingen i en bolle med ca 3 spiseskjeer potetmel, 2 spiseskjeer mel og 2 spiseskjeer rismel. En liten teskje bakepulver og salt/pepper etter smak må også blandes i. Til sist har du i ca et halvt egg, sånn at du får en slags røre.

Jeg valgte å ha ganske mye røre, men det kan du regulere etter smak og behag!



Fyll en kjele eller helst en wok med ganske mye olje. Du kan teste om oljen er varm nok med å ta en treskje i oljen. Hvis det bobler rundt treskjeen er det varmt nok.
"Hemmligheten" bak koreansk frityrstekt kylling er å dobbelt frityrsteke den. Fritystek derfor kyllingen først i rundt 5 minutter (varierer litt etter varme og størrelse). Legg kyllingen tilside på en rist eller papir i 5 til 10 minutter, og fritystek den så igjen i ca 5 minutter.
















Saus:
Stek  ca en liten spiseskje finhakka hvitløk i litt olje. Når denne har blitt litt stekt kan du ha i ca 3 spiseskjeer ketchup, 3 spiseskjeer sirup, en spiseskje eddik og mellom 1 til 2 spiseeskjeer hot pepper paste ( det er denne som gjør sausen så sterk. Stek så dette i ca 4 til 5 minutter med litt soyasaus og litt sesamfrø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar