tirsdag 2. januar 2018

Baconnais

Bacon har i de siste årene blitt til noe man kan ha på absolutt alt og det finnes utallige oppskrifter med bacon. Jeg er veldig glad i bacon og er derfor en stor støttespiller til bacon-trenden. Baconnais er det siste jeg har prøvd med bacon og selv syns jeg det smaker helt fantastisk. Jeg brukte stavmikser til å lage majones fra bunnen av, men du kan også bruke ferdig majones. Jeg vil riktignok anbefale å lage din egen majones for best smak.

Baconnais fungerer kjempe godt som dipp til pommes fritters eller til Nachos eller bare som en "saus" på burger.

Ingredienser:
4 tykke skiver bacon
1 rom-temperert eggeplomme
litt olje
1 ss sitronsaft
1/2 fedd hvitløk
salt
pepper
1 ss vann


Start med å steke bacon til det er skikkelig sprøtt.  Legg det på papir for å tørke vekk ekstra fett.
Hell fettet fra baconsteking i et dl måler. La det kjøle seg ned litt (men ikke til det stivner) før du fortsetter.

Ha olje i dl målet med baconfett til du tilsammen har 1dl med baconfett/olje. Finhakk hvitløk. Bland hvitløk, eggeplomme, vann, salt, pepper og sitronsaft i en tynn og smal beholder. Sett stavmikseren med blader nedi blandingen. Hell på olje/baconfett. Start så stavmikseren stående nederst i beholderen. flytt den sakte oppover ettersom blandingen begynner å tykne.

Kutt opp bacon i mindre biter. bland det inn i majonesen. Smak til med salt og pepper.

1 kommentar: